Welkom op de web-pagina van René Haustermans en ReCultura

Welkom op de website van René Haustermans en Recultura.
ReCultura is de werkmaatschappij achter René Haustermans en zet cultuur, levensbeschouwing  en geschiedenis in ten behoeve van de maatschappij, cultuureducatie en (ouderen-) zorg. Vanuit onderzoek naar een doelgericht aanbod binnen de disciplines  EDUCATIE ,  ERFGOED en PODIUM

Sittard-Geleen (en Born): 25 jaar samen, tijd om elkaar écht te ontdekken!

In 2001 werden Sittard, Geleen en Born één gemeente. Dit jaar vieren we een bijzonder jubileum: 25 jaar Sittard-Geleen. In die jaren zijn onze stadsdelen steeds meer met elkaar vergroeid, maar soms kijken we nog altijd met een vleugje nieuwsgierigheid – of zelfs argwaan – naar de andere kernen. Is dat terecht, of koesteren we vooral de emotie en trots rondom onze eigen identiteit?

Juist die eigenheid maakt onze gemeente zo bijzonder. Iedere kern heeft haar eigen geschiedenis, tradities en karakter. Maar na 25 jaar is het ook tijd om verder te kijken en elkaar beter te leren kennen. Want achter elke straat en ieder plein schuilen verhalen en verborgen parels die velen nog niet kennen. Welke Sittardenaar heeft zich al eens laten verrassen door de historische schoonheid van Oud-Geleen? En hoeveel Geleners kennen de idyllische plekjes van Grevenbicht?

Laten we niet alleen trots zijn op onze eigen wijk of dorp, maar ook op het rijke, gezamenlijke verhaal dat ons verbindt. Daarom nemen Ad Hoogenboom, Frank Ruber en René Haustermans u deze zomer mee op een reeks bijzondere wandelingen door verschillende kernen van onze gemeente. Ontdek onverwachte plekken, luister naar inspirerende verhalen en ervaar hoe bijzonder mooi het is wat zo dichtbij huis ligt.

Ga mee, laat u verrassen en beleef Sittard, Geleen en Born zoals u het nog niet kende!

Schrijf u vandaag nog in voor één van de zomerwandelingen. Deze activiteiten worden mede mogelijk gemaakt door de gemeente Sittard-Geleen.

 

Meer informatie en inschrijven kan via: https://sites.google.com/view/zwentibold/homepage

Sjwienswei-er kal.

Enige tijd geleden kreeg ik van Veldeke Kring Sittard, een vereniging die zich sterk maakt voor het gebruik van dialect, de vraag of ik een wagenspel wilde schrijven voor hun 40-jarig jubileum. Ja, natuurlijk wil ik dat doen.

Maar waar ga je het over hebben? Ik had al vrij snel het idee dat het moest gaan over het Sittards dialect en vooral wat volgens de Sittardenaar het echte, oude dialect van de stad zou moeten zijn. 

In diezelfde periode waren er perikelen rondom het ESCS-terrein die deel uitmaakt van natuurgebied de Schwienswei. Wel natuur, geen natuur? bebouwing en hoeveel dan wel niet?

Ik besloot die zaken met elkaar te combineren en wat blijkt???

Kom het maar zien op zaterdag 20 juni in de Sittardse binnenstad!

Workshop 'Mommegezich'

 

Tijdens één van de workshops 'Mommegezich' maakte Mijnstreek Vandaag een kort item.